500 lat po reformacji wielu protestantów jest bliższych katolikom niż Lutrowi...
W 1517 r. Marcin Luter całe swoje serce włożył w rewolucyjne idee: Sola Fide, że usprawiedliwienie zależy wyłącznie od wiary; i Sola Scriptura, że Pismo Św. jest jedynym ostatecznym autorytetem dla chrześcijańskiej wiary i praktyki, i nie wymaga wykładni od przywódców kościoła, ani tradycji, aby je czytać i rozumieć.
Kiedy Luter przybił 95 tez do drzwi w Wittenberdze posłużyło to jako katalizator jednego z największych na świecie podziałów religijnych. Tysiące ludzi oderwało się od Kościoła Rzymskokatolickiego. Jego dziedzictwo, 500 lat później, to 560 milionów protestantów na całym świecie, co stanowi ponad jedną trzecią chrześcijan. Jednak wielu z nich tak naprawdę się z nim nie zgadza.
Według dwóch badań opublikowanych przez Pew Research Center, dzisiaj połowa amerykańskich protestantów twierdzi, że zarówno dobre uczynki, jak i wiara w Boga są potrzebne, aby dostać się do nieba (52%); ta sama liczba uważa, że oprócz Biblii chrześcijanie potrzebują wskazówek [z innych źródeł], z nauk i tradycji kościelnych.
Statystyki w Europie Zachodniej nie odbiegają od tych w Ameryce … Badania Pew pokazują, że w rzeczywistości w każdym kraju [w Europie Zachodniej] oprócz Norwegii (gdzie 51% protestantów twierdzi, że zbawienie przychodzi tylko przez wiarę), wiara w Sola Fide jest poglądem mniejszości nawet wśród protestantów.
W tym badaniu Pew zdefiniował Sola Fide jako „potrzeba wiary w Boga, aby dostać się do nieba”, i zdefiniował Sola Scriptura jako „Biblię zapewniającą wszelkie i niezbędne wskazówki religijne, jakich potrzebują chrześcijanie”.
Około połowa katolików i protestantów w Europie twierdzi obecnie, że obie religie [katolicy i protestanci] są „bardziej podobne do siebie, niż różne”, a tylko około jedna czwarta twierdzi, że „są bardziej się różnią, niż są podobne”.
W Ameryce, gdzie wielu wyznawców reformacji uciekło, aby uciec przed katolickimi prześladowaniami, ponad połowa mówi teraz, że katolicyzm jest bardziej podobny do protestantyzmu, jest w nim więcej podobieństw niż różnic. (57%).
Chociaż amerykańscy protestanci w dużej mierze byli w stanie wskazać Marcina Lutra jako inspirację (71%) i symbol Reformacji (70%), zaledwie 3 na 10 stwierdziło, że wierzy zarówno w Sola Fide, jak i Sola Scriptura (według definicji Pew).
Jeśli Luter ma spadkobiercę, wydaje się, że są to biali ewangelicy. „Biali ewangelicy to jedyna podgrupa protestancka analizowana w ankiecie, w której większość zajmuje przeciwne stanowisko” – twierdzi Pew.
W tej grupie ludzi rawie 6 na 10 stwierdziło, że Biblia zapewnia wszelkie wskazówki religijne, jakich potrzebują chrześcijanie, a prawie 7 na 10 stwierdziło, że tylko wiara jest konieczna, aby dostać się do nieba.
(Zylstra, „500 lat po reformacji wielu protestantów jest bliższych katolikom niż Marcinowi Lutrowi”, ChristianityToday Online, 31.08.17). https://www.christianitytoday.com/news/2017/august/500-reformation-protestants-catholics-luther-sola-fide-pew.html
[TBC: Zdajemy sobie sprawę z tego, jak Bóg wykorzystał Lutra do przedstawienia biblijnych doktryn jedynie przez wiarę w samego Chrystusa. Jednak, jak zauważył Dave Hunt, większość ewangelików nie wie, ile rzymskokatolicyzmu zostało przeniesionych na reformację w kościołach luterańskich i kalwińskich. Luter był mnichem, augustianinem, a Kalwin pobożnym rzymskokatolikiem pogrążonym w naukach Augustyna. Niesamowite jest to, że obaj wiodący „reformatorzy” aż do śmierci podziwiali i kontynuowali naśladowanie Augustyna.]
zespół TBC
źródło: https://www.thebereancall.org/content/500-years-after-reformation-more-protestants-closer-catholics-luther
Kiedy Luter przybił 95 tez do drzwi w Wittenberdze posłużyło to jako katalizator jednego z największych na świecie podziałów religijnych. Tysiące ludzi oderwało się od Kościoła Rzymskokatolickiego. Jego dziedzictwo, 500 lat później, to 560 milionów protestantów na całym świecie, co stanowi ponad jedną trzecią chrześcijan. Jednak wielu z nich tak naprawdę się z nim nie zgadza.
Według dwóch badań opublikowanych przez Pew Research Center, dzisiaj połowa amerykańskich protestantów twierdzi, że zarówno dobre uczynki, jak i wiara w Boga są potrzebne, aby dostać się do nieba (52%); ta sama liczba uważa, że oprócz Biblii chrześcijanie potrzebują wskazówek [z innych źródeł], z nauk i tradycji kościelnych.
Statystyki w Europie Zachodniej nie odbiegają od tych w Ameryce … Badania Pew pokazują, że w rzeczywistości w każdym kraju [w Europie Zachodniej] oprócz Norwegii (gdzie 51% protestantów twierdzi, że zbawienie przychodzi tylko przez wiarę), wiara w Sola Fide jest poglądem mniejszości nawet wśród protestantów.
W tym badaniu Pew zdefiniował Sola Fide jako „potrzeba wiary w Boga, aby dostać się do nieba”, i zdefiniował Sola Scriptura jako „Biblię zapewniającą wszelkie i niezbędne wskazówki religijne, jakich potrzebują chrześcijanie”.
Około połowa katolików i protestantów w Europie twierdzi obecnie, że obie religie [katolicy i protestanci] są „bardziej podobne do siebie, niż różne”, a tylko około jedna czwarta twierdzi, że „są bardziej się różnią, niż są podobne”.
W Ameryce, gdzie wielu wyznawców reformacji uciekło, aby uciec przed katolickimi prześladowaniami, ponad połowa mówi teraz, że katolicyzm jest bardziej podobny do protestantyzmu, jest w nim więcej podobieństw niż różnic. (57%).
Chociaż amerykańscy protestanci w dużej mierze byli w stanie wskazać Marcina Lutra jako inspirację (71%) i symbol Reformacji (70%), zaledwie 3 na 10 stwierdziło, że wierzy zarówno w Sola Fide, jak i Sola Scriptura (według definicji Pew).
Jeśli Luter ma spadkobiercę, wydaje się, że są to biali ewangelicy. „Biali ewangelicy to jedyna podgrupa protestancka analizowana w ankiecie, w której większość zajmuje przeciwne stanowisko” – twierdzi Pew.
W tej grupie ludzi rawie 6 na 10 stwierdziło, że Biblia zapewnia wszelkie wskazówki religijne, jakich potrzebują chrześcijanie, a prawie 7 na 10 stwierdziło, że tylko wiara jest konieczna, aby dostać się do nieba.
(Zylstra, „500 lat po reformacji wielu protestantów jest bliższych katolikom niż Marcinowi Lutrowi”, ChristianityToday Online, 31.08.17). https://www.christianitytoday.com/news/2017/august/500-reformation-protestants-catholics-luther-sola-fide-pew.html
[TBC: Zdajemy sobie sprawę z tego, jak Bóg wykorzystał Lutra do przedstawienia biblijnych doktryn jedynie przez wiarę w samego Chrystusa. Jednak, jak zauważył Dave Hunt, większość ewangelików nie wie, ile rzymskokatolicyzmu zostało przeniesionych na reformację w kościołach luterańskich i kalwińskich. Luter był mnichem, augustianinem, a Kalwin pobożnym rzymskokatolikiem pogrążonym w naukach Augustyna. Niesamowite jest to, że obaj wiodący „reformatorzy” aż do śmierci podziwiali i kontynuowali naśladowanie Augustyna.]
zespół TBC
źródło: https://www.thebereancall.org/content/500-years-after-reformation-more-protestants-closer-catholics-luther
Nowe "95 tez" powstało w Niemczech w 450 rocznicę śmierci Marcina Lutra (18.02.1996 r.). Na początku marca 1996 r. w czasie międzynarodowej konferencji pastorskiej w Durbanie (RPA) ok. 1000 pastorów i przywódców kościelnych z 14 krajów i ponad 50 denominacji przyjęło je jednogłośnie jako rezolucję. Uchwalono, że zostaną one przetłumaczone na wszystkie ważniejsze języki świata i rozpowszechnione na całym świecie. W dniu 27. 10. 1996 r. tezy te - podobnie jak tezy Lutra - zostały przybite do drzwi kościoła zamkowego w Wittenberdze.
OdpowiedzUsuńhttp://wojtek.pp.org.pl/32679_nowe-95-tez